فیلم بازیکن شماره 1 نقد 2018
نوشته شده توسط : کمیل حسینی

فیلم بازیکن شماره 1 نقد 2018

به نقل از مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج نژاد، در دنیای متاورس، هویت فرد، ثابت و تشخص‌پذیر نیست؛ بلکه یک هویت سیال است. چرا که ما می‌توانیم برای خود هویت خیالی بسازیم.[۲] هویتی که می‌تواند به طور کامل از واقعیت گسسته باشد؛ شخصیت‌هایی که در این فیلم نقش ایفا می‌کنند و ما در نقد فیلم ready player one آماده سعی کرده‌ایم که به هر دو بعد افراد اشاره کنیم. البته این هویت‌ها ارتباطی دو طرفه با هم دارند که به خوبی در فیلم به نمایش درآمده‌اند.

البته یک وقت در متاورس، شخص می‌تواند خودش با هویت حقیقی باشد و تنها از آن به عنوان یک وسیله برای انجام دادن امور روزمره‌اش استفاده کند. اما یک وقت هم می‌تواند هویت جدیدی برای خودش بسازد و با تعریف تازه‌ای از خود، وارد اجتماع شود که این کار، تنها در دنیای متاورس امکان‌پذیر است. در این انتخاب، تصورات خیالی‌اش را در متاورس محقق می‌کند.

نبرد آخرالزمانی آرماگدون

در جریان داستان فیلم ready player one هالیدی جهانی را خلق می‌کند و پس از مرگ خویش برای انتخاب جانشینش مسابقه‌ای طراحی می‌کند. در این میان در کنار تلاش‌های تمامی مردم برای رسیدن به سه کلید مسابقه هالیدی، نولان سورنتو مدیر شرکت آی او آی با تعداد زیادی نیرو و امکانات به دنبال این سه کلید می‌گردد تا نقشه‌های شوم خویش را پیاده‌سازی کند. او را می‌توان نماد شیطان در این فیلم دانست؛ چرا که در مقابل هالیدی عصیان می‌کند.

وید در این بخش داستان فیلم ready player one در نقش منجی ظاهر می‌شود و می‌تواند با کمک دوستان خود دو کلید به دست بیاورد. حال تقابل برای رسیدن به کلید سوم آغاز می‌شود.

در این میان نولان تمام نیروهای خود را به قلعه‌ای می‌برد که کلید سوم در آن مخفی است. او برای حفظ این قلعه که همچون قلعه شیطان در ارباب حلقه‌هاست، از طلسمی استفاده می‌کند که مانند طلسم مدرسه هاگوارتز است.

پارزیوال به آنجا رفته و برای نجات جهان از همه کمک می‌خواهد. تمام مردم برای تقابل خیر و شر وارد عمل می‌شوند. این درگیری به رهبری پارزیوال به عنوان منجی و نولان به عنوان ضدمنجی آغاز می‌شود.

این جنگ نتیجه‌ای جز ویرانی جهان و انسان‌ها در بر ندارد و جهان [متاورس] مانند روزهای اول خود از زندگی خالی و گویا بی‌زمان می‌شود. پس از کشته شدن تمامی موجودات در این جهان، منجی است که با تقلبی که کتابدار کتابخانه هالیدی به او می‌رساند، زنده می‌ماند و متاورس را از نابودی نجات می‌دهد.

در فیلم‌های متعدد، مفاهیمی چون منجی، دجال، وحش، هیولا، ضدمسیح و… ، با چهره‌های گوناگون و با برداشت‌های شخصی استفاده شده است. این مهم به غیرتکراری بودن آثار، آزادی عمل عوامل سینمایی نیز منجر شده و طیف وسیعی از موضوعات را ذیل سینمای آخرالزمانی آورده است.

اما فیلم ready player one آخرالزمانی متفاوت را به تصویر کشیده که نمونه‌ای از آن را نمی‌توانیم بیابیم. اسپیلبرگ این بار آخرالزمان را در متاورس به تصویر می‌کشد. برای مطالعه بیشتر و ادامه نقد فیلم بازیکن شماره یک به لینک ذکر شده مراجعه کنید.




:: بازدید از این مطلب : 145
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: